Centraal Beheer en Peerby starten samenwerking voor spullenleen verzekering

De ‘Peerby Garantie’ waarborgt goede relatie tussen buren

13 JANUARI 2015, AMSTERDAM
Verzekeraar Centraal Beheer en spullenleen platform Peerby hebben een overeenkomst gesloten voor het ontwikkelen van een nieuw verzekeringsproduct: een leenverzekering voor spullen. De optionele ‘Peerby Garantie’ is een uitkomst wanneer onverhoopt iets mis gaat als buren spullen (uit)lenen. Zo wordt spullen (uit)lenen laagdrempeliger en het waarborgt de goede relatie met de buren. Centraal Beheer onderstreept hiermee dat ze inzet op de toekomst van de deeleconomie. Voor Peerby gaat het aanbieden van de garantie hand in hand met het eerste verdienmodel.

Uit peilingen onder Peerby-leden bleek bij zowel leners als uitleners behoefte aan meer zekerheid. Met dat in het achterhoofd is startup Peerby met Centraal Beheer in gesprek gegaan en is de Peerby Garantie ontstaan. De garantie is optioneel en de lener betaalt. “Lid worden en spullen lenen zal in de basis altijd gratis blijven. (Uit)leners zijn niet verplicht om er gebruik van te maken, maar kunnen daar zelf voor kiezen.” aldus de bedenker en CEO van Peerby Daan Weddepohl. Samen met Centraal Beheer, één van de grootste schadeverzekeraars van Nederland, start de start-up deze maand nog met de eerste proeven in Amsterdam. Later dit jaar zal de garantie beschikbaar zijn voor alle Peerby-leden in Nederland.

"De garantie is echt een toevoeging en een wens van onze leden. Zij kunnen zo onbezorgd nog meer lenen en uitlenen. Daarnaast is het voor ons de kans om een eerste verdienmodel in te richten, waarmee we in de toekomst de kosten van het platform kunnen dragen. De waarde op het Peerby platform wordt gecreëerd door de uitwisseling tussen buren. Wij wilden graag een verdienmodel dat niet van deze waarde afroomt, maar er juist aan bijdraagt" Daan Weddepohl, CEO Peerby
"Wij bieden graag oplossingen voor vragen en behoeften van onze klanten, waarmee we het hen makkelijker maken. We willen mensen daarom ook ontzorgen in de deeleconomie. Dat past bovendien bij onze coöperatieve roots. Nadat wij eerder de verzekeringsoplossing voor het delen van auto’s hebben neergezet, is zekerheid bieden bij het delen van spullen via Peerby een goede volgende stap in de deeleconomie. De samenwerking met Peerby als grootste en meest sympathieke spullenleenplatform past goed bij Centraal Beheer. Met de verzekering zorgen wij voor een oplossing als er onverhoopt iets misgaat. We hopen dat hiermee nog meer mensen gaan delen met elkaar." Robin Clements, Commercieel Directeur bij Centraal Beheer