Centraal Beheer en Peerby starten samenwerking voor spullenleen verzekering

De ‘Peerby Garantie’ waarborgt goede relatie tussen buren

13 JANUARI 2015, AMSTERDAM
Verzekeraar Centraal Beheer en spullenleen platform Peerby hebben een overeenkomst gesloten voor het ontwikkelen van een nieuw verzekeringsproduct: een leenverzekering voor spullen. De optionele ‘Peerby Garantie’ is een uitkomst wanneer onverhoopt iets mis gaat als buren spullen (uit)lenen. Zo wordt spullen (uit)lenen laagdrempeliger en het waarborgt de goede relatie met de buren. Centraal Beheer onderstreept hiermee dat ze inzet op de toekomst van de deeleconomie. Voor Peerby gaat het aanbieden van de garantie hand in hand met het eerste verdienmodel.

Uit peilingen onder Peerby-leden bleek bij zowel leners als uitleners behoefte aan meer zekerheid. Met dat in het achterhoofd is startup Peerby met Centraal Beheer in gesprek gegaan en is de Peerby Garantie ontstaan. De garantie is optioneel en de lener betaalt. “Lid worden en spullen lenen zal in de basis altijd gratis blijven. (Uit)leners zijn niet verplicht om er gebruik van te maken, maar kunnen daar zelf voor kiezen.” aldus de bedenker en CEO van Peerby Daan Weddepohl. Samen met Centraal Beheer, één van de grootste schadeverzekeraars van Nederland, start de start-up deze maand nog met de eerste proeven in Amsterdam. Later dit jaar zal de garantie beschikbaar zijn voor alle Peerby-leden in Nederland.

"De garantie is echt een toevoeging en een wens van onze leden. Zij kunnen zo onbezorgd nog meer lenen en uitlenen. Daarnaast is het voor ons de kans om een eerste verdienmodel in te richten, waarmee we in de toekomst de kosten van het platform kunnen dragen. De waarde op het Peerby platform wordt gecreëerd door de uitwisseling tussen buren. Wij wilden graag een verdienmodel dat niet van deze waarde afroomt, maar er juist aan bijdraagt" Daan Weddepohl, CEO Peerby
"Wij bieden graag oplossingen voor vragen en behoeften van onze klanten, waarmee we het hen makkelijker maken. We willen mensen daarom ook ontzorgen in de deeleconomie. Dat past bovendien bij onze coöperatieve roots. Nadat wij eerder de verzekeringsoplossing voor het delen van auto’s hebben neergezet, is zekerheid bieden bij het delen van spullen via Peerby een goede volgende stap in de deeleconomie. De samenwerking met Peerby als grootste en meest sympathieke spullenleenplatform past goed bij Centraal Beheer. Met de verzekering zorgen wij voor een oplossing als er onverhoopt iets misgaat. We hopen dat hiermee nog meer mensen gaan delen met elkaar." Robin Clements, Commercieel Directeur bij Centraal Beheer
Over Peerby

Op Peerby.com delen buurtgenoten, al dan niet tegen betaling, allerhande goederen, zoals gereedschap, elektronica, fietsen en tuin-, kampeer- en feestartikelen. Peerby lanceerde in 2012 het eerste werkende spullendeelplatform ter wereld. De doelstelling, om buren te verbinden en verspilling tegen te gaan, leverde veel erkenning, investeringen en prijzen op. Er volgde een uitbreiding naar 30 steden in Europa en de VS. Toen in 2017 het financieel model niet houdbaar bleek, begon de startup noodgedwongen aan een ommezwaai. Oprichter Daan Weddepohl vertelt hierover in het (luister)boek 99 redenen om te stoppen en toch door te gaan.

Prijzen: $125.000 Postcode Lottery Green Challenge tijdens het Clinton Global Initiative, $10.000 Ben &Jerry’s Join our Core, App My City Award. en Radicale vernieuwers. Daan Weddepohl, bedenker van Peerby, stond op nr 13 van de Trouw Duurzame Top 100, was Guardian Tech Talent of the year en werd genomineerd voor ondernemer van het jaar.
Accelerators: Techstars, Rockstart, Founder Institute