Internationale investeerders steken €1,7 miljoen in Nederlandse startup Peerby

Peerby wilt volgend jaar actief zijn in tenminste 50 steden in de VS

29 OKTOBER 2014, AMSTERDAM
Spullenleen platform Peerby haalt €1.7 miljoen euro op. De Franse investeringsmaatschappij XAnge leidde de investeringsronde en het Nederlandse Sanoma Ventures deed voor een tweede keer mee. Ook Ivy league accelerator Techstars en angels uit Canada en de VS investeerden. Met het geld zet Peerby vol in op productontwikkeling en internationale groei.

Peerby is een website en app waarmee je eenvoudig spullen leent van mensen in je buurt. Sinds de lancering in september 2012 groeide het aantal Peerbyleden exponentieel. Op dit moment kunnen er via Peerby spullen geleend worden in heel Nederland en Belgie, Londen, Berlijn en in acht pilotsteden in de Verenigde Staten. Wat Peerby anders maakt dan andere marktplaatsen van leen- of huurspullen is dat de website / app vanuit de vraag werkt in plaats van het aanbod. Daardoor is de kans dat je die boormachine of partytent vindt 85%. Dit ten opzichte van 2% matchkans bij leenmarktplaatsen voor spullen die werken vanuit het aanbod.

Het feit dat het ondernemer Daan Weddepohl als enige is gelukt om een liquide marktplaats voor het delen van spullen te creëren is samen met de steile groeicurve de belangrijkste reden dat internationaal gerenommeerde investeerders als XAnge, Sanoma en Techstars in het bedrijf investeren. Dat bewijst dat Peerby niet alleen een sociaal en een duurzaam impact heeft maar ook voor investeerders interessant is.

Met het geld gaat Peerby internationale groei van lokale communities mogelijk maken. Het doel is om eind volgend jaar actief te zijn in tenminste 50 steden in de VS. Het wil daarmee het success en de impact in Nederland en Belgie exporteren. In Nederland zet Peerby vol in op productontwikkeling. Op dit moment worden de meeste spullen gevonden binnen 30 minuten. De ambitie is om dit nog verder terug te brengen, tot een of enkele minuut.

"Wij willen toegang bieden tot alles wat je nodig hebt, voor iedereen en altijd, door te delen met je omgeving. Deze investering helpt ons om de volgende stappen te zetten in deze doelstelling." Daan Weddepohl, CEO van Peerby
"Bij XAnge geloven we al jaren in de deeleconomie en steunen daarom graag getalenteerde ondernemers die een sociale en duurzame impact hebben op de wereld en daarmee bijdragen aan een prettige leefomgeving. Peerby is de meest succesvolle liquide markt die we ooit hebben gezien en staat onder leiding van zeer open minded en gedreven ondernemers. Omdat we ervan overtuigd zijn dat toegang tot spullen belangrijker is dan bezit, is Peerby de perfecte match voor ons. We zijn er trots op Peerby te helpen met het wereldwijd mogelijk maken van lokale community building." Rodolphe Menegeaux, XAnge
"Peerby heeft zich in de afgelopen periode sterk ontwikkeld, qua team, product en bereik, niet alleen in Nederlandse steden, maar ook daarbuiten. We geloven dat Peerby zich kan ontwikkelen tot hét wereldwijde platform voor het lokaal delen van spullen en we helpen graag om dit mogelijk te maken, nu in samenwerking met internationale investeerders. " Herman Kienhuis, Sanoma
Over Peerby

Op Peerby.com delen buurtgenoten, al dan niet tegen betaling, allerhande goederen, zoals gereedschap, elektronica, fietsen en tuin-, kampeer- en feestartikelen. Peerby lanceerde in 2012 het eerste werkende spullendeelplatform ter wereld. De doelstelling, om buren te verbinden en verspilling tegen te gaan, leverde veel erkenning, investeringen en prijzen op. Er volgde een uitbreiding naar 30 steden in Europa en de VS. Toen in 2017 het financieel model niet houdbaar bleek, begon de startup noodgedwongen aan een ommezwaai. Oprichter Daan Weddepohl vertelt hierover in het (luister)boek 99 redenen om te stoppen en toch door te gaan.

Prijzen: $125.000 Postcode Lottery Green Challenge tijdens het Clinton Global Initiative, $10.000 Ben &Jerry’s Join our Core, App My City Award. en Radicale vernieuwers. Daan Weddepohl, bedenker van Peerby, stond op nr 13 van de Trouw Duurzame Top 100, was Guardian Tech Talent of the year en werd genomineerd voor ondernemer van het jaar.
Accelerators: Techstars, Rockstart, Founder Institute