Peerby Nederlandse winnaar internationale duurzame en sociale ondernemersverkiezing

De jonge ondernemer Daan Weddepohl wint duurzaamheidsverkiezing Join Our Core en daarmee €10.000, een half jaar coaching van duurzaamheidsexperts en een jaar lang de bedrijfsnaam op een ijsverpakking van Ben & Jerry’s

13 JUNI 2013, LONDEN

Een vakjury, geleid door de Jerry van het ijsmerk Ben & Jerry’s, maakte in Londen negen gelukkige jonge winnaars bekend uit Groot-Brittannië, Ierland, Denemarken, Zweden, Duitsland, Finland, Oostenrijk, Zwitserland en Nederland. Join our Core is een competitie die in het leven is geroepen om de beste en talentvolste jonge sociale en duurzame ondernemers te vinden. Daan Weddepohl wist een jury te overrompelen van de 10 knapste Europese koppen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemerschap waaronder de Nederlandse Stef van Dongen, founder van Enviu. Peerby wint niet alleen €10.000 en een half jaar coaching van duurzaamheidsexperts Social Enterprise NL en Ashoka. Ze staan ook nog een jaar lang met hun bedrijf op een ijsverpakking van Ben & Jerry’s en ze mogen in september naar de allereerste ijsfabriek van Ben & Jerry’s in Vermont. Daar vieren zij de 35e verjaardag van het ijsmerk.

Peerby.com

De Amsterdamse Peerby is een online platform waarmee je spullen leent van mensen uit de buurt. Mensen lenen vooral spullen die ze maar af en toe nodig hebben Op website Peerby.com kan je spullen lenen door rond te vragen in je eigen buurt..Dit systeem maakt Peerby uniek in zijn soort en zorgt ervoor dat je snel en makkelijk in contact komt met iemand die je kan helpen. Peerby bevordert zo het contact in buurten, is goed voor je portemonnee en is ook nog eens duurzaam, want maar liefst 1/8 van de CO2 uitstoot op aarde komt door de productie en consumptie van goederen.

Join Our Core

Join Our Core is ontstaan door de wens van Ben & Jerry’s om jonge ondernemingen te steunen die dezelfde waarden als het ijsmerk hoog in het vaandel hebben staan: elk bedrijf zou verantwoordelijkheid moeten nemen voor de samenleving waarin het onderneemt. De winnaars zijn allemaal bezig met bijzondere duurzame en sociale business modellen die de potentie hebben om een groot verschil te maken over de hele wereld. Alle winnaars zijn tussen de 18 en 34 jaar oud. Ga naar voor meer informatie, de verdere voorwaarden en de prijzen naar www.joinourcore.com.

Over Ben & Jerry’s

Ben & Jerry’s maakt al het lekkerste ijs sinds de oprichting in 1978 door schoolvrienden Ben Cohen en Jerry Greenfield. Hun doel is (en is ook altijd geweest) om het lekkerste ijs te maken op de best mogelijke manier. Zij zetten zich in voor hun waarden en kiezen met zorg de beste ingrediënten om hun ijs te maken. Ze werken bijvoorbeeld met 100% Fairtrade ingredienten en hebben samen met Cono/Beemster een duurzaam zuivelprogramma opgezet: Caring Dairy. Zie www.caringdairy.nl

" “De deelnemers van Join Our Core waren dit jaar ongelofelijk sterk. Alle finalisten zijn veelbelovende ondernemingen die met hun ideeën direct grote sociale en milieu gerelateerde problemen te lijf gaan. Wij zijn heel erg onder de indruk van het sociale ondernemerschap van Peerby. Ze zijn de terechte Nederlandse winnaar van Join Our Core. Ik ben dan ook trots dat zij op een verpakking van Ben & Jerry’s komen te staan.“" Ben & Jerry’s mede-oprichter Jerry Greenfield
"“Ik ben super blij dat Peerby op een ijsverpakking komt van Ben & Jerry’s. Hierdoor zullen nog meer mensen via ons spullen lenen en daardoor meer mensen leren kennen uit je eigen buurt.”" Daan Weddepohl, oprichter en directeur van Peerby