Deelplatform Peerby crowdfundt in recordtijd twee miljoen

Nog nooit zo snel ruim twee miljoen euro in aandelen geinvesteerd via crowdfunding in Nederland

20 MAART 2016, AMSTERDAM
In totaal 1051 aandeelhouders heeft spullendeel-platform Peerby sinds dit weekend, als gevolg van één van de meest succesvolle crowdfunding campagnes in Nederland. Vrijdag lanceerde social enterprise Peerby officieel de crowdfunding campagne om haar nieuwe duurzame verdienmodel Peerby Go (inter)nationaal uit te breiden. Maandagavond werd het bedrag van 2 miljoen euro bereikt. Nog niet eerder werd via crowdfunding zo snel geïnvesteerd in converteerbare leningen.* Peerby’s community steunt de startup hiermee nu ook financieel om een kanteling teweeg brengen in de manier waarop we consumeren.

Peerby streeft al drie jaar naar een wereld waar spullen delen een serieus alternatief is voor nieuw kopen (en bezitten). In 2012 begon het platform met een leendienst voor buren die in drie jaar tijd doorgroeide naar een community met 200.000 leden in Nederland, België, de grotere steden in Europa en 10 steden in de VS. Eind 2015 werd aan de leendienst Peerby Go toegevoegd, de huurdienst waarbij je spullen kunt huren van je buren inclusief bezorg- en ophaalservice.

Nadat eerst Peerbyleden de kans hadden gekregen om te investeren ging vrijdag de crowdfunding campagne officieel van start op OnePlanetCrowd. Al op maandagavond werd het bedrag van 2 miljoen euro bereikt. In totaal worden crowdfunders 1051 aanDEELhouder in Peerby waarvoor ze een achtergestelde converteerbare lening* met 6% tot 8% rente terug krijgen.

Met het geld gaat de startup het verdienmodel Peerby Go in binnen- en buitenland verder uitbreiden en eerste stappen zetten in het ontwikkelen van circulaire producten; producten die geoptimaliseerd zijn voor kwaliteit, duurzaamheid en voor gedeeld gebruik. Op deze manier wil Peerby een kanteling teweeg brengen van een lineaire economie, waarbij spullen gemaakt zijn om niet lang mee te gaan, naar een circulaire economy waarin de producten die we gebruiken circulair zijn.

*Converteerbare lening: een lening die omgezet kan worden in aandelen

"Ik heb in Peerby geinvesteerd omdat ik geloof in het concept en in het team. We moeten slimmer omgaan met de spullen die we hebben en Peerby is goed bezig met het vinden van een antwoord hierop. Ten tweede kijk ik als investeerder ook goed aan wie ik mijn geld geef. Ik geloof heel erg in dit team, ze hebben laten zien dat ze het solide aanpakken." Jeroen Segers - Peerbylid en investeerder
"Het succes van Peerby is bijzonder omdat haar eigen community via crowdfunding mede-aandeelhouder wordt. Zo’n snelle start zagen we niet eerder bij campagnes waar het om een converteerbare lening gaat waarbij leden hun eigen platform financieren." Gijsbert Koren - crowdfunding expert en mede-eigenaar van Douw&Koren Crowdfunding Consultancy
"We zijn overdonderd en dankbaar voor het succes van de eerste dagen van de crowdfunding campagne. We gaan keihard aan de slag om de plannen waar te maken." Daan Weddepohl - bedenker en CEO van Peerby